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LITERATUR

Damiano, D. L. & Abel, M. F.1998.

Functional outcomes of strength

training in spastic cerebral palsy.

Archives of physical medicine and

rehabilitation, 79(2), 119-125.

Faigenbaum, A. D., Kraemer,

W. J., Blimkie, C. J., Jeffreys, I.,

Micheli, L. J., Nitka, M. & Rowland,

T. W. 2009. Youth resistance trai-

ning: updated position statement

paper from the national strength

and conditioning association. The

Journal of Strength & Conditioning

Research, 23, S60-S79.

Fowler, E. G., Ho, T. W., Nwigwe,

A. I. & Dorey, F. J. 2001. The

effect of quadriceps femoris

muscle strengthening exercises

on spasticity in children with

cerebral palsy. Physical Therapy,

81(6), 1215-1223.

Götz-Neumann, K. 2014.

Von Spastizität zu Aktivität:

Exzitation statt Inhibition.

physioscience, 10(03), 115-125.

O'Connell, D. G. & Barnhart,

R. 1995. Improvement in wheel-

chair propulsion in pediatric

wheelchair users through resis-

tance training: a pilot study.

Archives of physical medicine and

rehabilitation, 76(4), 368-372.

Scholtes, V. A., Becher, J. G.,

Comuth, A., Dekkers, H., van

Dijk, L. & Dallmeijer, A. J. 2010.

Effectiveness of functional

progressive resistance exercise

strength training on muscle

strength and mobility in children

with cerebral palsy: a randomized

controlled trial. Developmental

Medicine & Child Neurology,

52(6), e107-e113.

Verschuren, O., Ada, L., Maltais,

D. B., Gorter, J. W., Scianni,

A. & Ketelaar, M. 2011. Muscle

strengthening in children and

adolescents with spastic

cerebral palsy: considerations

for future resistance training

protocols. Physical Therapy,

91(7), 1130-1139.

PÄDIATRIE

Dr.phil. Heidi Samonig, MSc

© Pavel Losevsky – Fotolia.com

physio

austria

inform

Februar 2017

29

»BEGONNEN WERDEN SOLL SPÄTESTENS

AB DEM 7., BESSER AB DEM 5. ODER

6. LEBENSJAHR, WENN DAS KIND EIN

VERSTÄNDNIS FÜR DAS TRAINING

ENTWICKELN KANN.«

Tipps

Orientiert man sich an den Richtlinien der

National Strength and Conditioning Association,

so findet man folgende Empfehlungen:

°

5 bis10 Minuten Aufwärmphase

°

1 bis 3 Serien von 6 bis 15 Wiederholungen

mit leichtem bis moderatem Widerstand

bzw. Gewicht (30 bis 60 Prozent) des 1 RM

(repetition maximum)

°

3 Minuten Pause zwischen den Serien

°

Intensität schrittweise steigern auf

70 bis 85 Prozent des 1RM

°

Dauer mindestens 12 Wochen,

Frequenz 2 bis 3 Mal pro Woche

°

Beginn ab dem 7. Lebensjahr